perjantai 8. helmikuuta 2013

Sandman Slim 1-3: Helvetin hauskaa rymistelyä

Richard Kadrey:
Sandman Slim (2009)
Kill the Dead (2010)
Aloha from Hell (2011)


Richard Kadrey heittää meille mieltäräjäyttävän toiminnan ystäville varsinaisen makupalan. Sandman Slim -sarja on täynnä vauhtia, vetoa ja rekkalasteittain (mustaa) huumoria helvetillisellä sivumaulla.

Kirjojen (anti)sankarina on Helvetistä karannut James Stark. Helvetissä hänet tosin tunnetaan Sandman Sliminä, joka on kuin mörkö pikkunaperodemoneille. ”Syös ny kiltisti se kidutuksessa haudutettu sielusi, Mattifer, tai Sandman Slim tulee ja...”

Stark oli lupaava maagikon alku ennen kuin hän joutui elävänä Helvettiin. Monikaan demoni ei ollut ennen elävää sielua edes nähnyt, ja siksi Stark laitettiin pirujen huviksi mm. taistelemaan gladiaattorimaisissa taisteluissa kaikenlaisia hirviöitä vastaan ja salamurhaamaan Azazelille. Kaikkien - jopa itsensä - yllätykseksi hän selvisi hengissä kaikesta tästä.

Sandman Slimin alussa Stark kaivautuu takaisin maan pinnalle, tarkemmin sanottuna Los Angelesiin. Päällimmäisenä mielessä on tietysti kosto kaikille niille entisille ystäville, jotka olivat syypäinä yhdentoista vuoden kurjuuteen alakerrassa ja lisäksi vielä tyttöystävän kuolemaan. Mukana menossa on alkemisteja, enkeleitä (myös langenneita), velhoja ja muuta sellaista. Ohimennen saatetaan pelastaa maailma. Mutta vain vahingossa.

Kill the Dead tapahtuu puolisen vuotta ensimmäisen osan jälkeen. Lucifer on kaupungissa, ja Stark joutuu Helvetin pääjehun henkivartijaksi. Joku zombivallankumous on kanssa käynnissä, ja vähän hienovaraisempien metodien opettelu alkaa olla aiheellista, kun liikutaan LA:n ylemmissä piireissä. Edes sen verran, että kysyy ennen kuin ampuu.

Kolmannessa osassa (Aloha from Hell) Stark joutuu palaamaan Helvettiin. Siellä kohdataan vanhoja vihollisia; sekä oikeita demoneita että luonteeltaan paholaismaisia. On aika unohtaa ne vähäiset inhimillisyyden rippeet, jotka tuli tuolla maanpäällisellä piknikretkellä hankittua. Helvetissä ei selviä pelkästään puhumalla.

Stark ei ole mikään salapoliisi. Johtolankojen seuraaminen norsun kärsivällisyydellä ei ole hänen parhaimpia puoliaan. Sen sijaan graniitistakin mennään läpi aseet edellä ja loitsut leimuten, jälkeen jätetään ruumiiden ja ruhjottujen veristä vanaa.

Sankarina hän on siis enemmän mallia anti. Kirosanoja hän ei välttele eikä muutenkaan hienostele tai ole kohtelias edes ystävilleen. Liipaisinsormi on aika herkässä, eikä jälkeenpäin tarvitse kokea kovia tunnontuskia. Hahmossa tapahtuu toki kehitystä kirjojen mittaan, mutta viimeisen kirjan lopussa Stark on mielenlaadultaan edelleen suunnilleen samanlainen paskiainen kuin ensimmäisen ensimmäisellä sivullakin.

Stark on myös kirjojen minäkertoja. Kertojana hän viljelee paljon pop-kulttuuriviitteitä esimerkiksi elokuviin, ja muutenkin tyyli on vauhdikasta. Mieli- ja kielikuvat ovat usein suorastaan absurdeja ja surrealistisuudessaan yleensä hykerryttäviä. Mietiskelylle ja filosofiselle pohdinnalle ei juurikaan uhrata sanoja. Preesensin käyttö saa lukijan sukeltamaan osaksi toimintaa: kaikki tuntuu tapahtuvan nyt ja täällä.

Sivuhahmotkaan eivät ole jääneet ilman räjähtävää arsenaalia. Esimerkiksi puhuva pää Kasabian, jonka kanssa Stark jahkaa loputtomia dialogeja, on aivan hillitön. Candylla on hirviömäisen naiskiinnostuksen kohteen rooli, ja sen hän täyttää mojovasti. Luciferkaan ei ole hullumpi.

Kadrey käyttää kirjoissa hyväkseen (kristin)uskoa. Eikä käsittele sitä muuten sitten millään silkkihansikkailla vaan paremminkin raaputtaa raastinraudalla kieroutuneita suiruja irti. Esimerkiksi enkelit eivät ole mitenkään täydellisiä ihmiskunnan hyvinvointia edistäviä olentoja, eivätkä demonit välttämättä sen pahempia.

Kaikkea materiaaliaan Kadrey käsittelee samanlaisella häpeilemättömällä riettaudella. Mikään ei ole pyhää, tai jos on, niin se sotketaan muun aineksen kanssa sellaiseksi sillisalaatiksi, ettei sieltä enää löydä silliäkään.

Kieli poskessa päästään onnistumiseen. Lopputulos nimittäin toimii, ja enemmänkin. Se vetää, soi, naurattaa, jännittää, nostattaa hikipisaroita otsalle, ilahduttaa, iskee nyrkillä naamaan, saa istumaan tuolinreunalla. Se on hauska, toiminnantäyteinen, terävä, sukkelasanainen, älykäs. Sanalla sanottuna nerokas.

Jos tykkäsit vaikkapa Kill Billistä tai Supernaturalista, niin tämä saattaa sopia sinulle. Kanteen printattu kommentti William Gibsonilta ehkä tiivistää Sandman Slimin hengen parhaiten: ”The best B movie I've read in at least twenty years” - paras roskaleffa, jonka olen lukenut ainakin kahteenkymmeneen vuoteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti